|
|||||||||
AD/HD
Hva skal fastlegen gjøre? |
|
|
|
PROBLEMSTILLING • Ta utgangspunkt i hva pasienten / pårørende mener er problemet SYKEHISTORIE • Innhenting av opplysninger fra hjem/pårørende, helsestasjon, barnehage, skole, PPT, psykolog eller andre → Skjemaer for innhenting av opplysninger fra foreldre / lærere og skjema med spm fra legen om sykehistorien finner du her • Legens spørsmål om sykehistorien / anamnesen bør vektlegge → Debut → Alvorlighetsgrad → Omfang av funksjonsnedsettelse → Om vanskene kan forklares bedre av andre sykdommer • Gir sykehistorien holdepunkter for AD/HD, er det viktig å fortsette med utviklingsanamnese → Utviklingshistorie ° Svangerskap ° Fødsel ° Matinntak ° Søvn → Komorbiditet ° Angst ° Tvangstilstander ° Depresjon og tristhet ° Autismelignende tilstander ° Psykose → Traumer ° Belastninger i familien ° Skolen / mobbing ° Vold ° Overgrep ° Rusproblematikk - For dette finnes et eget skjema som du finner her HELSETILSTAND • På indikasjon medisinsk undersøkelse, inklusive blodprøver, rusmiddeltesting, EEG → Skjema for å fylle inn svar på undersøkelser finner du her • Somatisk undersøkelse → BT → Puls → Hjerte → Lunger → Abdomen → Reflekser → Høyde → Vekt → Syn → Hørsel • Supplerende undersøkelser → Skjema for blodprøver, rusmiddeltesting finner du her → Bodprøver ° Hb ° Kreat ° TSH ° Fritt T4 ° CDT / alkohol → Urinprøver ° Rusmiddeltesting → EEG BUP-SKJEMA • BUP-skjema må følge henvisningen. Dette finner du her KONKLUSJON • Dersom en samlet vurdering av informasjonen fortsatt gjør diagnosen AD/HD sannsynlig, skal pasienten henvises til legespesialist/spesialisthelsetjenesten for differensialdiagnostisk vurdering og diagnostisk konklusjon • Fastlegen kan videreføre behandling med legemidler som er iverksatt av legespesialist, eller i spesielle tilfeller starte opp slik behandling i nært samarbeid med legespesialisten → Skjema for spesiell rekvireringsrett for sentralstimulerende legemidler finner du her, eller i ADHD-Veilederen AD/HD: Diagnostiske kriterier i diagnosesystemet DSM IV • Tilstanden skal ha vist seg før sju års alder • Tilstanden skal ha vart ved over tid (min. 6mnd) • Tilstanden skal vise seg i ulike situasjoner som hjem og skole • Tilstanden skal skape betydelige problemer for personen og / eller omgivelsene • Symptomene kan ikke forklares bedre ut ifra andre diagnoser. Oppmerksomhetsvansker
(minst seks av ni markert til stede) Hyperaktivitet
/ Impulsivitet (minst 6 være markert til stede over tid i ulike situasjoner,
og skape vanskeligheter) AD/HD: Egentlig tre diagnoser • AD/HD-H: Hyperaktiv undergruppe → Impulsive og hyperaktive uten klare oppmerksomhetsvansker. Lite fokus på gruppa. Gjerne yngre barn som ender opp som AD/HD-C • AD/HD-I, ofte kalt ADD → "Predominantly inattentive subgroup" → Oppfyller kriteriene for oppmerksomhetsvansker, men ikke for impulsivitet / hyperaktivitet • AD/HD-C: "Combined type" → Klare avvik både mht. Hyperaktivitet / impulsivitet og oppmerksomhetsvansker. Den gruppa vi gjerne mener når vi snakker om ADHD |
Barn:
|